onsdag 19. desember 2007

Picture yourself in a boat on a river

Ny yndlingsfilm: Across the Universe.

Det er Beatles. Det i seg selv burde være nok, men hvis det ikke er det, hva med fantastisk scenografi, koreografi, kostymer, visuelt uttrykk, regi, effekter, karakterer, skuespillere og musikk? Det blir ikke stort bedre. Nevnte jeg arbeiderklasse-Liverpool-dialekt? Sukk. Nevnte jeg de skamkjekke guttehovedrollene? Åh. Nevnte jeg at denne filmen visualiserer hele min drøm om å leve som bohem på slutten av 60/starten av 70-tallet? Oh yes. Og for å si det en gang til, det er Beatles.

Gå og se den. Og gå på et tidspunkt ikke så mange andre går, så du kan gjette hvilke sanger som kommer på introen, gjette hva karakterene heter, spotte de tøffe referansene og skrike ut, og ikke minst synge med, som Torbjørn og jeg gjorde. Av full hals.

Dette er Jude. Jude snakker med Liverpooldialekt, han kan tegne, synge og han kaster jordbær når han blir sint. Jude er fantastisk, og det er kompisen hans Max også. Max snekrer med sølvhammer og er dritkul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Astrid in the sky with diamonds!

Kristin Storrusten sa...

Jeg elsket den filmen, virkelig elsket den. Jeg mistenker at jeg ikke kommer til å komme meg ut av huset når jeg får kjøpt dvd-en!

Men som jeg kommenterte hos meg selv - Vika 1 i går altså, var det 20.50-forestillingen? For der var nemlig jeg...

Ingrid sa...

Hei, vil du være med på kino?