søndag 11. april 2010

København-guide

Det ble visst en litt lang påskeferie her på bloggfronten, men nå kommer den endelig: Astrids Københavnguide, eller et slags kort resymé av 10 dager i en av de fineste byene jeg vet om. Mer utfyllende bildeoppsummering kan man finne på min photostream.

Architek-tur

Tietgenkollegiet - et studenthus som ligger ved universitetet nord i Ørestaden. Det er tegnet av Lundgaard & Tranberg. Huset er formet som en sirkel, med de private studenthyblene på utsiden og de sosiale rommene: fellesrom og kjøkken på innsiden, mot en bakgård. Veldig fint!

Skuespilhuset - det nye teateret, tegnet av samme arkitektfirma som over. Veldig flott, og en guidet tur her anbefales.
Spise og drikke

Sticks´n´sushi - en sushikjede med den beste fisken jeg har spist i mitt liv. Høydepunkter: norsk laks som bare smeltet på tungen, rispapirruller med laks, sticks med japansk gjetost pakket inn i bayonneskinke og teryaki-grillede kamskjell. Hvis jeg bare kunnet spist på et sted resten av livet, hadde jeg valgt meg Sticks´n´Sushi. Åååh, jeg vil tilbake.

Bankeråt - Ahlefeldsgade, Nørreport. Veldig god brunch med assortert utvalg ost, kjøttpålegg, leverpostei, egg og chilipølser. Samt utrolig god kaffe. Interiøret er verdt turen i seg selv, med høy faktor av utstoppede dyr i menneskeklær og dukker. Husk å gå på do, der er de beste utstoppede dyrene.

Parad-is - har filialer flere steder i byen og sykt god is som blir laget på stedet hver dag! Våre favoritter: hasselnøttisen, jordbærsorbet og nøttesjokolade.

Kaffe og vinyl - Skydebanegade, Vesterbro. Bitteliten kaffebar med et svært godt utvalg hipster-vinyl, god kaffe og ekstremt god krydderkake.

The Laundromat cafe - Elmegade, Nørrebro. Et konsept jeg kan like: kombinert bokcafé og myntvaskeri. Det aller fineste var retro-lampene og de fargesorterte bøkene.

Oppleve

Loppen, konsertscenen i Christiania. Veldig mye bra bookinger, så her skulle jeg gjerne hatt muligheten til å gå på konsert oftere!

Rusletur i Nørrebro, Københavns svar på Grønland. Området rundt Blåstedgade og Nørrebrogade var veldig trivelig, og vi fant mye bra vinyl i strøket her.

Rusletur i Vestebro, min favorittbydel. I Istedgade fant jeg verdens fineste blå kjole med tyllunderskjørt hos Dixie Grey, imellom toppløsbarer, kebabsjapper og bingohus. Vi var også innom et utall andre secondhandbutikker, blant annet en gammel tyrker som solgte skrot og klippet hår for en femtilapp. Og blant alle de gamle husene fant vi en helt ny balkong jeg synes var ganske najs.

Alt i alt var det en fantastisk tur!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg vil til København!!!!!!!!!!!
Helst med deg!!!!!!!